Call of Duty: World at War

Minimale systeemeisen:
AMD 64 3200+/Intel Pentium 4 3.0GHz of hoger
8 GB vrije harde schijf ruimte
512 MB RAM (XP) / 1 GB RAM (Vista)
256MB Nvidia Geforce 6600GT / ATI Radeon 1600XT of hoger

Gepubliceerd door:
Activision

Ontwikkeld door:
Treyarch

Releasedatum:
Verenigde Staten: 11 november 2008
Nederland: 14 november 2008


Het vijfde deel van de Call of Duty-serie werd 3 december 2007 door Activision aangekondigd. Call of Duty: World at War keert weer terug naar de Tweede Wereldoorlog, maar anders dan in de vorige Call of Duty-delen vechten we nu niet alleen in Europa, maar voornamelijk in Oost-Azië, waar we het moeten opnemen tegen de Japanners. Ontwikkelaar Treyarch, die al eerder Call of Duty: The Big Red One en Call of Duty 3 ontwikkelde, neemt de taak op zich.

Genre
Treyarch vond dat het Tweede Wereldoorlog genre nog niet dood was, en koos daarom wederom voor deze traditionele setting. Maar omdat men inmiddels alweer genoeg gezien heeft van de Duitsers, moet je het in deze game opnemen tegen het Japanse Keizerlijke leger. Naast de campaigne in Oost-Azië is er ook een campaigne in Oost-Europa, waar je als Rus meevecht in de opmars naar Berlijn.

- - 

Engine
Treyarch, de ontwikkelaar van Call of Duty: World at War heeft een goede steun in de rug gekregen. Ze heeft namelijk de engine van Call of Duty 4 als basis mogen gebruiken voor Call of Duty: World at War. De engine is op enkele punten gemodificeerd om gebruikt te kunnen worden in deze game. Zo is de omgeving nu brandbaar geworden zodat je met de vlammenwerper de begroeiing in brand kan steken. Toch heeft Treyarch over het algemeen maar weinig aan de engine hoeven te sleutelen en kon zo veel meer aandacht besteden aan de gameplay, een netjes afgewerkte Singleplayer, een goed werkende Multiplayer en enkele extra mogelijkheden in deze game.

- -

Singleplayer
De inval op Makin Island, één van de eerste missies, begint in een hutje. Je bent vastgebonden aan een stoel terwijl je wordt bekeken door een Japanse generaal. Hij blaast de rook van zijn sigaar in je gezicht en draait zich om naar één van je kameraden en schreeuwt enkele Japanse scheldwoorden naar hem. Allemaal eigenlijk best voorspelbaar. Maar dan drukt hij de sigaar uit in het oog van je maat. Het bloedstollende geschreeuw doet zelfs de omstanders ontzetten, die helemaal volslagen geschokt zijn als de generaal de keel je maat doorsnijdt. De gehele tent is besmeurd met bloed. Wanneer hij vervolgens jou bij de haren pakt en klaar is om hetzelfde met jou te doen, klinkt er geschreeuw en opeens steekt er een mes uit de rug van je overweldiger. Een marinier trekt aan je voeten, maakt je duidelijk dat je gered bent en duwt een geweer in je hand, vragend of je in staat bent om te vechten.

Duidelijk mag zijn dat dit vergeleken met de vorige WWII games uit de Call of Duty serie een brutaal, wreed en angstaanjagend hoofdstuk wordt.

Nieuw in dit Call of Duty-deel is de co-op mode. Hiermee is het mogelijk om met meerdere spelers de missies van de Singleplayer te bespelen. De co-op mode gaat tot maximaal vier spelers.

Platforms
Meteen al vanaf het begin is er een speciaal team gaan werken aan een aparte versie voor de Nintendo Wii. Met ondersteuning voor de Wii Zapper, een soort geweer-controller, is het mogelijk deze game ook op het populaire Japanse platform te beleven.

De game zal komen voor de Xbox 360, Playstation 3, de PC, de Nintendo Wii en voor de Nintendo DS. Om de game gemakkelijk te kunnen overzetten van en naar de consoles, is er voor de PC geen DirectX10 ontwikkeld.