Call of Duty 2

Minimale systeemeisen:
1,4 GHz Processor (Celeron / Duron)
512 MB RAM
ATi Radeon 9200 / GeForce 4

Optimale systeemeisen:
2,5 GHz Processor (Athlon XP / Pentium 4)
1 GB RAM
ATi Radeon 9800XT / GeForce FX 5900
Gepubliceerd door:
Activision

Ontwikkeld door:
Infinity Ward

Release Datum:
Verenigde Staten: 25 Oktober 2005
Nederland: 4 november 2005
Eind 2003 kwam de debuuttitel van Infinity Ward op de markt. Het net kersverse opgerichte ontwikkelaarstudio ging aan de slag met een geheel nieuwe game: Call of Duty. Het team, bestaande voor een deel uit tweeëntwintig ex-medewerkers van concurrent Medal of Honor (Electronic Arts) en onder leiding staat van Vince Zampella brengt twee jaar later, met uitgeverij Activision, het eerste deel van de serie op de markt. Weer twee jaar later wordt door datzelfde Infinity Ward het tweede deel op de markt gebracht: Call of Duty 2. Eind 2005 wordt Call of Duty op de gamers losgelaten om vervolgens door lustige gamers bespeeld te worden. De langverwachte opvolger van Call of Duty is dan eindelijk klaar om gespeeld te worden.

Gameinfo
Amerikanen, Britten, Russen: voor de Call of Duty gamers vanaf het eerste uur klinkt het bekend in de oren. Met deze nationaliteiten zal je namelijk vechten tegen de Nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het first person shooter concept zet voort met een nieuw deel, ditmaal niet alleen op de PC maar ook de next-gen console Xbox360 zal haar graantje meepikken. Nieuwe campagnes, nieuw engine, nieuwe features. Naast de singleplayer mode is er ook de mogelijkheid om met Xbox Live en Internet online te gaan.

Engine
Het verouderde Quake 3 engine moest aan de kant worden geschoven voor een vernieuwende engine. Infinity Ward ontwikkelende een gloednieuwe grafische 3D-engine dat van nul is opgebouwd. Standaard verbeteringen zijn weidse decors, hoger detail van de modellen, voertuigen en omgeving. Dit grafisch engine brachten vele nieuwe feaures met zich mee.

  • Normal mapping (bekend van Doom 3), verzorgt knappe reliëf structuren (vergelijk het maar met bump mapping, maar dan beter)
  • volumetrische smoke (waarbij dus ook rookgranaten worden geďntroduceerd)
  • weerseffecten (zandstorm, regen, mist)
  • dynamische realtime lichtbronnen
  • Specular maps zorgt ervoor dat lichtbronnen reflecteren op een oppervlak.


De ontwikkelaar
Infinity Ward is terug met haar tweede Call of Duty deel. Had de ontwikkelaar vier jaar geleden nog de opdracht Medal of Honor: Allied Assault te overtreffen, dit keer was de andere concurrent Ubisoft met Brothers in Arms een blok aan het been. Het team moest versterkt worden, aangezien het spel niet alleen voor de PC verschijnt, maar ook de next-gen console Xbox360; een ware uitdaging dus. Na het eerste en tweede deel te hebben ontwikkeld zal Infinity Ward altijd nog ‘voor de PC te willen blijven produceren’. Een mogelijke vierde deel van Call of Duty zal op het lijstje staan van de ontwikkelaar.